Få en inblick i historien bakom konsten

1960

Jag studerade vid Konstfackskolan 1959-1964, där jag bland annat formgav en kaffeservis i silver samt ringar. Jag vann en tävling till Boda glasbruks 100-års jubileum, vilket blev min inträdesbiljett till Boda glasbruk, vilket var början på min 40-åriga glaskarriär. Experiment och frihet präglar hela 60-talet, med en gränslös frigörelse i nya tekniker och design. En del av min inspiration utmynnade i en rad olika klädkollektioner med tema pop-mode, vilket även smittade av sig på mitt glasskapande. Popmodet blev under denna period modern i alla kulturer.

/Monica

1970

Under 1970-talet installerade jag mig i en nedlagd skola i samhället Hermanstorp strax utanför Boda Glasbruk. Under denna period kom den gröna vågen och hippierörelsen att prägla formgivningen i ett naturnära uttryck. Det var under denna period jag formgav mina ägg och svampar osv. Hermanstorp inrymde såväl modehus, galleri och även biograf, allt iscensatt av mig själv.

/Monica

1980

Under 1980-talet var rymden i fokus och dominerade i världen med dess visioner om nya världar. Detta gjorde att jag skapade kollektionen ”Space” med former av rymdraketer osv. Glasbruken kom i denna veva i krisläge och jag genomgick en vändningspunkt som fick mig att flytta från Hermanstorp, från skogarna in till Kalmar. I samband med detta kom en längtan till svunna och historiska tider, vilket gjorde att jag då skapade ”På drift i tiden”. Målet var att återskapa, ur min fantasi, den svunna tiden. Här kom Atlantis- och Pandoraserien att bli uppmärksammade och kända.

/Monica

1990

1992 fyllde Kosta Glasbruk 250 år och då skapade jag mina praktburkar som en hyllning till detta jubileum. 1997 firade kalmarborna Kalmar unionens 600års-jubileum, då formgav jag en praktplunta som sedan överlämnades av Kung Carl Gustav till Kung Harald av Norge.
Under 90-talet triggades min fantasi av växternas oerhörda prakt och kraft. Formgav här kristallknoppar vilka utvecklades till en smyckeskollektion vid namn "Halo". Detta utmynnade även i en rad andra kollektioner så som "Cosmic Garden" och "Fantasia" osv. Vid denna tid målade jag även och experimenterade med färg på klart glas med heltäckande ytor och ristade fram mönster i färgen. Vilket jag kallade skrafferat glas. Detta arbete utmynnade sedermera i serie som "Tånga" och "Taiga".

/Monica

2000

Rymden är åter i fokus och nu med sin inneslutna sfär och rymdskepp inneslutna i massiva skulpturer. Detta gick under betäckning "Moonrockers" och även en kollektionsserie som hette "Moonlanding". Senare under 2000-talet började jag studera nordpolen, där isberg smälte och de konsekvenser detta gav, men även undervattensväxtlighetens miljöpåverkan. Jorden och miljön blev en stark kontrast till rymden och universum som jag tidigare arbetade med. Detta utmynnade i serierna ”Polar” och ”Waterlilys”. All denna formgivning från 60-talet till slutet av 2000-talet resulterade i en retrospektiv vandringsutställning med namnet ”Ingenting är givet. Allt är möjligt”.

/Monica

2010

Nya smycken visas nu på VIDA konsthall på Öland. Även nu kommer en smyckeskollektion ut på designhousesthlm vid namn ”Knappen”, främst för män men är i grunden unisex, med fokus på både funktion och design. Nytt är också smyckeskollektionerna ”Zebra” och ”Trissa” som består av halsband och ringar av glas och silver. Tillsammans med mina tidigare kollektioner som ”Fröer” (också i glas och silver) och "Connect" (silverkollektion) har jag lyckats nischa in mig som en stark och uttrycksfull smyckesdesigner. En viktig del i mitt skapande är även konst i offentlig miljö, vilket jag parallellt har arbetat med som en del av mitt konstnärskap genom decennierna. ”Jag vill vara öppen och pröva på nya experiment som leder till mina personliga designuttryck”

/Monica